Sunday, May 11, 2008

كيف تزرع القنبلة؟



أنا من تراب وماء

خذوا حذركم أيها السابلة

خطاكم على جثتي نازلة

وصمتي سخاء

لأن التراب صميم البقاء

وأن الخطى زائلة

ولكن إذا ما حبستم بصدري الهواء

سلوا الأرض عن مبدأ الزلزلة

سلوا عن جنوني ضمير الشتاء

أنا الغيمة المثقلة

إذا أجهشت بالبكاء

فإن الصواعق في دمعها مرسلة

أجل إنني أنحني فاشهدوا ذلتي الباسلة

فلا تنحني الشمس إلا لتبلغ قلب السماء

ولا تنحني السنبلة

إذا لم تكن مثقلة

ولكنها ساعة الإنحناء

تواري بذور البقاء

فتخفي برحم الثرى ثورة مقبلة

أجل إنني أنحني تحت سيف العناء

ولكن صمتي هو الجلجلة

وذل انحنائي هو الكبرياء

لأني أبالغ في الإنحناء

.لكي أزرع القنـبـلة

**أحمد مطر**

9 comments:

Unknown said...

رائعة

نقل موفق

جزاكم الله خيرا

HERO said...

الله
كلام جميل واسلوب اجمل

تحياتي

العسكري عتريس said...

ههههههههه
وابتدينا في التدوينات الجد

رائع :)

M.Nassif said...

ولكن يظل القائك لها أجمل كثيرا
:)
رائعة جزاكم الله خيرا

خديجة عبدالله said...

روعة ..نقل موفق ماشاء الله

أول مرة كنت أقرأها كان فى مدونة العسكرى عتريس كان حاطط أبالغ فى الانحناء حتى أزرع القنبلة

حس مرهف ربنا يتقبل منه ويتقبل من حضرتك ويوفقك لما يحب ويرضى

سؤال هو اسم حضرتك بينطقوه ازاى
اكتبه عربي أحسن ولا ايه ؟

xezo said...

نور

جزانا واياكم

............

هيرو

ده مطر يابني
مـــــطـــــــــر

xezo said...

عتريس

بتضحك ليه طيب
انا مسكت نفسي كتير

انما حب الشعر بينشع من جنابي

.........

نصيف

يااخي انا لا اتخيل بني آدم في ذوقك وكلامك الحلو ده
انا لو بيتحكيلي عنك ماكنتش صدقت
انما شفت بعيني ماحدش قلي

لك حبي واعتزازي
:D

xezo said...

خديجة

لو على النقل سهله
كل يوم من ده
:)

دايما عتريس سابقنا كده

والاسم ينطق

زيزو

للأسف
:S

Hosam said...

روعةةةةةة