Monday, May 19, 2008

dr nouh ........الشهير بالأبّوح




في ليلة حالكة من ليالي الصيف الحارة... راودتني تلك الفكرة الشريرة .. قلت لنفسي : لم لا؟...فأنا في النهاية مازلت في الفرقة الخامسة (يعني بذاكر) وهو بالامتياز ( مرادف لصايع). أضف الى ذلك ما يتمتع به الرجل من صفات المدون الناجح فهو ذكي لماح .. وله أسلوب جميل في الكتابة .. ومنطق قوي وروح مرحة ...انها فكرة جيدة .او هكذا بدت مع حرارة الجو وضغط "الباطنة".
فتحت الماسنجر ..وكان كالعادة و رغم تأخر الوقت"أون لاين" (امتياااااز) ... وبدون مقدمات
:
:xezo أحمد تكتب معايا؟
Dr Nouh: فين؟
:xezo في المدونة ياأحمد هايكون فين؟
Dr Nouh: مدونة مين؟ (سبق الاشارة الى حدة ذكاء الرجل وسرعة بديهته).ا
صباح العسل :D
:xezo
Dr Nouh: اها مدونتك؟ تصدق فكرة جبارة!! أنا كنت لسة هاخد رأيك لو عملت مدونة تكون إيه رسالتها؟ بس ايه اللي جاب في دماغك الفكرة دي يعني؟
أبدا انت عارف أنا راجل صاحب "باطنة" وبعدين انا لاقيتك بتمضي" مجهول" قولت المك في مدونة :xezo
Dr Nouh: طيب ايه رأيك أدخل بأسم ايه؟
:xezo مش مهم الاسم ياحمد اي حاجة "المنشد العام" تقضي
Dr Nouh: لا لا انا كبرت على الانشاد عاوز اسم تاني

وبعد ساعتين....

xezo : ارحمني ابوس ايدك انا غلطان حقك عليا .. آخر مرة ...بص المدونة مغلقة للصلاه
Dr Nouh: بتكلم جد يا أخ زيزو عاوز اسم كويس. ( أخ و زيزو(!!
يا احمد انا اقترحت عليك 5000 اسم .. أقولك سميه " أسم كويس" :xezo
Dr Nouh: انا مابهرجش يا زيزو
:xezo فكرة حلوة "أنا مابهرجش" والله لايق عليك الاسم ده

وبعدين ساعتين ...

Dr Nouh: ايه رأيك في .. دكتور نوح
:xezo ياااااااااااه .. رااااااااااائع...مالوش حل...كان تايه علينا فين ده دوس أكسبت" بقى ياأخي خليني اقوم انام . ( للعلم فقط: الاسم الأخير تم اقتراحة حوالي 15 مرة )
Dr Nouh: طيب بالعربي ولا بالانجليزي؟
(
بالانجليزي يااحمد . (يارب نخلص :xezo
Dr Nouh: اكتب دكتور نوح ولا نوح بس؟
:xezo دكتور نوح احلى
Dr Nouh: خلاص ياعم عشان مش عاوز اعطلك .."أكسبت"
إيه رأيك بقى رسالتي اللي أكتب عنها تكون ايه "تصحيح مفاهيم" ولا "اخبارية" ولا "شخصية" ولا "نقد للمجتمع" ولا "رد على الشبهات" ولا "رصد عيوب الاجيال الشابة" ولا "اقتراح حلول لمشاكلنا"........(ويستمر ويستمر ويستمر ويستمر....)

احنا عاوزين نغير شكل المدونة خالص..وعاوزين نعملها اعلانات بدل ماهي بتنش كدة .. عاوزينها توصل للعالمية..انا اكتشفت ان المدون لازم يتابع المدونات ويرد عليها.. ولازم يكتب بانتظام من خمس لست مرات في الاسبوع.. ولازم يرد على تعليقات الناس اول بأول.. بص احنا هانعتمد في تطويرنا للمدونة على اسلوب لامنعكس ينبع من احساسنا الباطن بالقضايا المعاصرة وفي نفس الوقت..
( ويستمر ويستمر ويستمر....)


اترك بقية الحوار لخيال الزائر الكريم لاني لا اظن ان بالمدونة مساحة تكفي حتى لإختصاره!!!


**********************************

ملاحيظ مش مهمة: ا
* اختصار البوست الصفيق ده ان الاخ الكريم والزميل العزيزDr Nouh ان شاء الله هاينور المدونة بكتاباته ربنا يدينا ويديكم طولة العمر وربنا يسامحنا على الجريمة الشنيعة اللي بنرتكبها في حق التدوين في مصر



* أخي الكبير واستاذي و صديقى اللدود Dr Nouh طبعا مش محتاج اقولك اني بهزر معاك وفي انتظار بوستك الاول ( احبك في الله)



15 comments:

khobayb said...

هههههههههههه

عثل انتو الجوز

لايقين على بعض

:P

dodda said...

ههههه
ان الله مع الصابرين يا اخى
ونحن ايضا فى انتظار صديقك

Anonymous said...

هههههههههههههههههههه

وافد كريم بعون الله وفقكما الله ونفع بكما وأدام محبتكما فيه

بس الحوار كده خد معاه صلاة الفجر ولا ايه ؟ أصل الليل في الصيف قصير ولا الحوار ده كان قبل ما التوقيت يتغير ؟

حوار مرح وجميل لكن حضرتك يا أخ زيزو حاسب هقول لحضرتك على ناس معرفة كده هوة الموضوع كده في الاول نزلى حاجات على المدونة وبعدين اعملى يوزر انا مش عاوز اتعبك كل مرة انا هكتب بنفسى وبعدين انت كفاية عليك تدوين كده واخر حاجة تلاقى ورقة مكتوب فيها أنا قررت أستقل بالمدونة شوف لك مكان تاني يؤويك :)
اسأل مجرب :)

بانتظار تدوينات الوافد الجديد ودمتما بخير

العسكري عتريس said...

هههههههههههههه

خبيب ونصيف

وزيزو ودكتور نوح

ايه التحالفات الطبية دي ..

أنا هدورلي على حد يكتب معايا هههههه

صريح أوي said...

عثل عثل عثل عثل
ايه الحلاوة دي

علي رأي علي
تحالفات طبية

Dr Nouh said...

انت بقى اللي بيقولوا عليه محب ندل

:D

بص يا سيدي ...حفاظا على جماهيرية مدونتنا الدفاقة أجد نفسي مجبرا الا أكشف تلك الوثائق السرية والتي مفادها انك تتحمل جزء كبير من المسؤلية عن اللي حصل وانت الذي اخذت على نفسك عهودا ونسيتها ...مش مشكلة كله يهون من اجل مستقبل المدونة :D


ضيوفنا الكرام نعدكم (ولو ان بعد اللي حصل ملكوش علي وعد ههههه ان نضيف ولو قطرات بسيطة في بحر التدوين الخضم ولعلنا بعون الله نكون عند حسن الظن ان شاء الله .

xezo said...

خبيب

أنا...لايق عليه!!
الله يسامحك

xezo said...

dodda

جزاكم الله خيرا

********
خديجة عبد الله

ههههههههههه
واضح انك خبرة في الموضوع
بس انا مايتخاااافش ( بتضخيم الخاء) عليا
مأمن مداخل ومخارج المدونة كويس
جزيتم خيرا على النصيحة

*********
عتريس

احنا في عصر التحالفات ياصديقي
ايد لوحدها متسقفش

روح شوفلك يسقف معاك بقى
*******
صريح أوي

واحشني أوي اوي اوي
استنناك يوم الحد
بس الظاهمر انك كنت مشغول
**********

xezo said...

dr nouh
ادلو بدلوك ياريس
احنا مامعناش حاجة نخاف منها
وبعدين انا ماقولتيش غير اللي حصل
في مرة واحدة
مارضتش اقول اللي المأساة اللي حصلت يوم اختيار الموضوع
هه
هه
فاكر

(من الواضح اننا هانبقى تحالف متجرّس)

د/اجدع بنوته said...

الزميل المحترم ندعو سيادتك لحضور بريزنتاشن الكوبسى وذلك ان شاء الله يوم الثلاثاء القادم الساعة 9 صباحا بقاعة حفلات مستشفي الجراحة

وبعدها مباشرة سيتم ولأول مرة ملتقي المدونين الزقزوقيين الاطباء .. برجاء التكرم بالحضور أو تقديم اعتذار ولكم جزيل الشكر

أخـــ مسلمة ـــت said...

الف مبروك عليكم التحالف الكريم
ان شاء الله يكون تحالف مثمر
بس مش من أولها تسييح كده
وتفرحوا الناس فيكم

--
أحيانا المدونة بعد فترة من التحالف بتصبح غير قادرة علي استيعاب فيض الأفكار
وممكن صاحب المدونة ييجي يلاقي الكالون اتغير
ويبقي الحال علي ماهو عليه
وعلي المتضرر اللجوء لبلوجر
والمدونة من حق الشريك المخالف

--
ده أكيد مش هيحصل هنا طبعا
لكن من واجبنا اننا نهدي النفوس

وربنا يكفيكم شر عيون و السنة المدونين

---------
تهانينا
مرحبا الأخ الكريم

M.Nassif said...

هههههههه
جميل جدا
توليفة مش قادر أتخيلها بس بجد
عــــسل
سلام و مستنيين منكم
كتيييييييييير

ابراهيم said...

مدونة جميلة احنا في انتظار تدوينكم الخيالي
وانتظركم لتشريف مدونتيواتمني التواصل الدائم بيننا

العسكري عتريس said...

ههههههه

الاتنين نامواااا

3mr els3dany said...

al salamo 3likom modawna gamila

dee 2wel zeyara

bas ro3a el shat el fe post dah

gamed